thenetherlands theNetherlands Kan kabinet asielcrisis uitroepen? 'Het is ondemocratisch en tegen de rechtsstaat'
Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 days ago 100%

    De les van Orban is dat, als je gewoon schijt hebt aan alles en het toch doet er geen consequenties zijn. En als netto betaler aan de EU en een veto over de Financiën kan Nederland het lijen om de zaak heel erg op de spits te drijven.

    Dat is wel een probleem in de EU ja, en dat gedoe met Orban is al jaren lang bezig :(

    Ik ben benieuwd of het kabinet alle Nederlandse goodwill van de afgelopen jaren in minder dan 12 maanden de grond in gaat speed runnen. Onze Minister President is gekozen omdat het iemand is zo der kleur, eigen mening of ruggengraat. Hij is een bestuurder die doet wat hem opgedragen wordt.

    Groot verschil met Orban en Nederland is dat Orban een absolute meerderheid heeft met zijn partij. Bij ons leek Dick Schoof een tassendrager van Wilders en Co maar zijn bezoek aan Oekraine deed toch anders vermoeden (Dat Wilders daarna ook nog op de koffie ging in Oekraine vond ik erg vreemd).

    3
  • thenetherlands theNetherlands NSC-leider Pieter Omtzigt doet tijdelijk stap terug
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 days ago 100%

    Maar dit is niets nieuws. Al decennia lang komen politici hun beloften niet na, alleen Wilders staat er met de radicaal-rechtse retoriek wat feller in. En dit valt ook te verwachten want bij tegenstrijdige belangen moet men ergens tot een compromis komen.

    Probleem met PVV is trouwens wel een beetje vergelijkbaar met Trump. Bij Trump is er sprake van cult vorming. Wat Trump ook zegt of doet, zijn vele cult leden zien hem als een soort van Messias. Bij Wilders gaat het ook langzaam die kant op.

    Een oplossing voor het gevaar voor een dictatuur is om de (on-democratische "partij") PVV te dwingen een minimum aantal partij leden te hebben met inspraak.

    1
  • thenetherlands theNetherlands Woordenstrijd om formulering 'geen Gronings gas' in coalitieakkoord
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 days ago 100%

    Misschien wel ja.

    2
  • thenetherlands theNetherlands NSC-leider Pieter Omtzigt doet tijdelijk stap terug
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 5 days ago 100%

    Goed punt over Pieter en princes Laurentien vs. ambtenaren.

    Je commentaar doet me ook denken aan een vriend die een tijd terug zei "Links heeft geen antwoorden". Dat vind ik zelf een dood doener, en iets wat ik al vele jaren terug las. Toen ik er later een paar keer over na heb gedacht toen dacht ik : "Als je beweert dat links geen antwoorden heeft, dan kun je ook zeggen dat rechts en het midden ook geen antwoorden heeft op radicaal-rechts/xenofoben/racisten". Het enige wat "normaal" rechts en midden doet is opschuiven naar radicaal-rechts in de hoop stemmen van radicaal-rechts te winnen. Vreselijk wat er nu in Duitsland gaande is wat dat betreft.

    1
  • thenetherlands theNetherlands Woordenstrijd om formulering 'geen Gronings gas' in coalitieakkoord
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 5 days ago 100%

    Creatief idee.

    Ik vrees wel dat zelfs een toekomstig links kabinet daar voorlopig niet een meerderheid voor krijgt.

    2
  • thenetherlands theNetherlands Aantal leden bibliotheek opnieuw toegenomen
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 week ago 100%

    Tof om te lezen. Werd ik blij van.

    9
  • thenetherlands theNetherlands Woordenstrijd om formulering 'geen Gronings gas' in coalitieakkoord
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 week ago 100%

    Als de overheid in Nederland nu en in het verleden wat meer LEF hadden getoond, en met subsidie mensen hadden geholpen om over te schakelen van op gas koken naar koken met elektrisch inductie dan was de afhankelijkheid van dictators in verre oorden, en van een door aardbevingen beschadigde provincie wat minder geweest. Maar ja, afkicken is soms moeilijk gok ik, vooral als er grote bedragen en connecties mee gemoeid zijn.

    6
  • thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 1 week ago 100%
    Woordenstrijd om formulering 'geen Gronings gas' in coalitieakkoord nos.nl

    > NAM wil verlengen > > De vergunning voor de gaswinning in Warffum loopt eind dit jaar af, maar gasbedrijf NAM heeft een verlenging van de vergunning voor acht jaar aangevraagd. Verantwoordelijk minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) zal daar later dit jaar een besluit over nemen. > > ( knip ) > > De oppositie was ook ontstemd dat, ondanks herhaalde verzoeken, minister Hermans niet naar het debat was gekomen. Namens het kabinet was alleen BBB-staatssecretaris Van Marum (Herstel Groningen) aanwezig. "Beschamend", vond D66'er Bamenga, gezien de grote zorgen die er in Groningen leven.

    7
    5
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 1 week ago 92%
    NSC-leider Pieter Omtzigt doet tijdelijk stap terug nos.nl

    > Onlangs verschenen er berichten over de manier waarop Omtzigt de gesprekken binnen de coalitie over de begroting zou hebben gevoerd. Anonieme bronnen meldden dat de NSC-leider in huilen was uitgebarsten en verschillende keren boos was weggelopen. > > Omtzigt zelf ontkende die emotionele uitbarstingen niet. "Ik kom op voor mensen die in de knel zitten omdat hun situatie mij raakt en ik niet van teflon ben. Den Haag moet daar maar aan wennen", schreef hij op X. Ja, pijnlijk. Maar dit zegt ook heel erg veel over dit &^#@&*$#@&*@#$&* kabinet. En noem mij cynisch maar toen ik dit artikel las dacht ik eventjes : "Het Faber effect".

    12
    6
    thenetherlands theNetherlands Netherlands at 43% participation for "Tax The Rich" petition
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 weeks ago 100%

    I think more than a month ago I could sign by just filling in the text fields. No DigID needed as far as I remember. Did anything change with that petition ?

    And yes ... today I learned that when part of the Defense (army) system in Holland goes down also Eindhoven airport goes down preventing planes to take off, not that I care about anything from that but slightly weird :)

    5
  • thenetherlands theNetherlands Opinie | Straf kinderen niet voor het gedrag van hun ouders
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 weeks ago 100%

    Sorry. Gisteren kon ik het lezen zonder muur. Bij deze een herkansing :

    2
  • thenetherlands theNetherlands Een inbox zonder spam en met meer privacy - hoe ik het doe
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 weeks ago 100%

    Goed punt. En dank voor het delen :)

    1
  • thenetherlands theNetherlands Netherlands at 43% participation for "Tax The Rich" petition
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 weeks ago 100%

    Thanks for the update on the numbers. I did my part some time ago and asked others to sign.

    2
  • thenetherlands theNetherlands Een inbox zonder spam en met meer privacy - hoe ik het doe
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 weeks ago 100%

    En dikke +1 voor het gebruik van aliassen, met de caveat dat het wel verstandig dat alleen te doen voor diensten waar je slechts een korte relatie mee hebt, bijv. als je een concertticket koopt, en niet bij bijvoorbeeld je bank. Dan maakt het niet meer zoveel uit dat er een derde partij bij zit, en hoe lang die blijft bestaan.

    Interessant punt, daar had ik nooit eerder zo over nagedacht. Maar in het geval van Proton heeft Proton als email provider een tijd terug het bedrijf van SimpleLogin gekocht dus dan zit je vermoedelijk in feite bij dezelfde non-profit (Ik las dat Proton sinds kort non-profit gaat worden).

    Wel is het volgens mij zo dat de end-to-end-versleuteling van Proton alleen werkt als de ontvangende partij het ook ondersteunt? Wat in de praktijk dus betekent dat 99+% van je mailtjes nog steeds niet versleuteld zijn.

    Ja, klopt. Dus als je naar een andere Proton gebruiker een email stuurt dan is het E2EE maar anders niet.

    Voor power users en geeks is https://delta.chat wel interessant om met b.v. vrienden E2EE email te hebben. Het gebruikt AutoCrypt en werkt met veel email providers. Nadeel is dat als je meerdere devices wilt gebruiken dat het dan wat ingewikkelder wordt. En het kan verwarrend zijn als je daarna (na in gebruik nemen van DeltaChat) soms ook een gewone email client gebruikt met hetzelfde email account want DeltaChat gebruikt een eigen mail folder om je inbox niet vol te laten lopen met chat berichtjes.

    1
  • thenetherlands theNetherlands Amsterdam heeft grafisch ontwerper Karel Martens (85) gevraagd een patroon te ontwerpen om 30 km/u wegen visueel smaller te maken om zo de snelheid te verlagen.
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 weeks ago 100%

    Ziet er bijzonder uit. Mooi initiatief.

    10
  • thenetherlands theNetherlands Deze burgemeester verwisselde katheters en deed steunkousen aan: ‘De praktijk leer je pas echt op de werkvloer kennen’
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 4 weeks ago 100%

    Mee eens. Overtuigen of overhalen was wel zo handig geweest. Het woord overreden komt ook wat ouderwets danwel ongebruikelijk op mij over, maar misschien heb ik het mis.

    1
  • thenetherlands theNetherlands Na brandstichting Alkmaar is hulp aan verdachte tienermeisjes belangrijk
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 4 weeks ago 100%

    Ik heb gemerkt dat de NOS naar de daders verwijzen als “kwetsbare” meisjes, maar wat ze nu zo kwetsbaar maakt wordt nergens uitgelegd. Ik ben toch benieuwd wat voor kwetsbaarheid iemand brand doet stichten in een winkel. Zijn ze mentaal gehandicapt of zoiets?

    Het NOS artikel blijft vaag inderdaad. Zou kunnen gaan om thuisloosheid maar andere opties zijn ook mogelijk.

    Een ander NOS bericht heeft nog dit :

    Over de band tussen de ouders en de meisjes, of ze bijvoorbeeld thuis wonen en wat hij bedoelt met hun vermeende kwetsbaarheid wil Boskma niets kwijt.

    En deze had nog iets meer te melden :

    Het gaat volgens Boksma om vriendinnen die elkaar kennen van school en geworteld zijn in Alkmaar. "Ze hadden afgesproken in het park in de Mare in Alkmaar om te chillen. Niet om doelbewust branden te stichten en zeker niet met deze gevolgen." Daarna gingen ze naar de Alkmaarse binnenstad om 'winkels te bezoeken.' Hun eerste brandstichting - in de bibliotheek - werd volgens beiden vrijdagmiddag uit verveling gepleegd. Omdat ze roken zouden ze wel altijd een aansteker bij zich hebben.

    3
  • thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 1 month ago 100%
    Kabinet-Karbonade I of toch GroenRechts? - StukRoodVlees stukroodvlees.nl

    Met cijfers en grafiekjes over klimaatveranderingen en de stemmers van politieke partijen.

    11
    0
    thenetherlands theNetherlands Minister wil strenger protestbeleid zónder inperkingen: 'Heilloos pad'
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%

    De politie kan de afrit in die richting afsluiten en klaar… maar nee als je de verwensingen richting XR en Greenpeace ziet… sjonge… waarom?

    Ik vraag me de laatste tijd af wanneer bij veel meer mensen het kwartje gaat vallen dat er een klimaat crisis is en dat het roer radicaal om moet, en dat zelf je huishoud afval scheiden en maar afwachten wat de overheid doet, weinig zoden aan de dijk zet. In de laatste 5 jaar was er diverse keren serieus water overlast in Duitsland, Belgie en Nederland, en de stijgende temperaturen en massale insecten sterfte kan toch niet oneindig te ontkennen zijn. In Engeland hebben zo'n 5 klimaat activisten 4 tot 5 jaar cel gekregen voor het voorbereiden van een weg blokkade. De Sun journalist die ingeslopen was bij hun Zoom video sessie ging vrijuit. Met kabinet Schoof zie ik dat ook wel stapje voor stapje die kant op gaan.

    6
  • thenetherlands theNetherlands Minister wil strenger protestbeleid zónder inperkingen: 'Heilloos pad'
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%
    2
  • thenetherlands theNetherlands Minister wil strenger protestbeleid zónder inperkingen: 'Heilloos pad'
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%
    1
  • thenetherlands theNetherlands Minister wil strenger protestbeleid zónder inperkingen: 'Heilloos pad'
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%
    4
  • thenetherlands theNetherlands Minister wil strenger protestbeleid zónder inperkingen: 'Heilloos pad'
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%
    3
  • thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 1 month ago 100%
    Nederlander loopt 3450 kilometer op blote voeten en breekt wereldrecord - Anton Nootenboom wil in totaal 5100 kilometer lopen om aandacht te vragen voor mentale gezondheid van mannen. nos.nl

    > Gesprek aangaan > > Nootenboom begon in februari in Los Angeles en wil in totaal ruim 5100 kilometer lopen. De Zeeuw doet dat om aandacht te vragen voor de mentale gezondheid van mannen. Hij heeft een aantal jaar geleden met mijn eigen gezondheid geworsteld, zegt hij tegen Omroep Zeeland. "Het oude taboe is dat het zwak is om emotie te tonen of aan te geven dat je problemen hebt. Dat kan leiden tot depressie en zelfmoord." > > Hij is begaan met dit onderwerp door zijn tijd bij de krijgsmacht. Hij diende tien jaar en werd drie keer uitgezonden naar Afghanistan. "Het is een hele masculiene omgeving", zei hij eerder over zijn tijd bij defensie tegen de regionale omroep. "Ik wil laten zien: het is oké om te praten. Het is juist mannelijk om een gesprek met je maat aan te gaan."

    15
    0
    thenetherlands theNetherlands Wekelijkse post: hoe gaat het ? 25 Juli 2024
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%
    2
  • thenetherlands theNetherlands Wekelijkse post: hoe gaat het ? 25 Juli 2024
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%
    2
  • thenetherlands theNetherlands NS maakt treinreizen fors duurder en schrapt 500 banen
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%
    3
  • thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 1 month ago 100%
    Tuinieren voor vlinders www.vlinderstichting.nl

    Meer vlinders in de tuin, wie wil dat nou niet? Met deze tips maakt u uw tuin eenvoudig vlindervriendelijk. Ook goed voor bijen en andere insecten!

    12
    0
    thenetherlands theNetherlands Dramatisch jaar voor vlinders: nog nooit zo weinig gezien bij telling
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%

    Vandaag een erg interessant artikel bij de NOS :

    Een paar stukjes eruit geknipt en geplakt hier :

    Dit probleem wordt natuurlijk niet zomaar opgelost door je achtertuin te vergroenen, erkent Kars Veling van de Vlinderstichting. Desalniettemin "heeft het absoluut nut. En een heleboel maatregelen voor meer vlinders pakken ook voor andere insecten positief uit."

    Niet elke plant die je in een tuincentrum kNiet elke plant die je in een tuincentrum koopt, bevordert de biodiversiteit. Veling en Biesmeijer raden mensen aan zo veel mogelijk bloemen, struiken en bomen aan te schaffen die biologisch zijn geteeld, oftewel niet bespoten met bestrijdingsmiddelen.oopt, bevordert de biodiversiteit. Veling en Biesmeijer raden mensen aan zo veel mogelijk bloemen, struiken en bomen aan te schaffen die biologisch zijn geteeld, oftewel niet bespoten met bestrijdingsmiddelen.

    De twee kenners roepen mensen op geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken in hun tuin. "Het is eigenlijk een no brainer, maar zulke middelen worden veel verkocht", zegt Biesmeijer, die ook hoogleraar Natuurlijk en Kapitaal is aan de Universiteit Leiden.

    'Hortensia is waardeloos'

    Een hortensia lijkt misschien de ideale plant voor een vlinder. Toch is hij dat zeker niet, legt de hoogleraar uit. "De grote bloemen van een hortensia zijn zo ver doorgekweekt dat ze geen stuifmeel of nectar meer bevatten. We kunnen het leuk vinden of niet, maar ze zijn waardeloos voor de biodiversiteit."

    4
  • thenetherlands theNetherlands PostNL wil financiële bijdrage overheid voor postbezorging
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%

    Ik vroeg me af wat er met Sandd post was gebeurd. Ohja, verplicht gekocht door PostNL in 2019. Dus men moest concurreren (neem ik aan, net zoals de NS met de trein een beetje concurrentie heeft), en als concurrenten failliet dreigen te gaan dan is men bijna terug bij af, want er is alleen PostNL.

    Ik heb het boekje Er zijn nog 17 miljoen wachtenden voor u nog niet gelezen maar ik kan me vinden in : Het antwoord: mislukte marktwerking.

    Overname Sandd door PostNL noodzaak voor continuïteit postbezorging

    Nieuwsbericht | 09-04-2021 | 17:58

    Het toestaan van de overname van Sandd door PostNL is noodzakelijk, omdat er anders een onaanvaardbaar hoog risico ontstaat voor de levensvatbaarheid en betaalbaarheid van de postbezorging in Nederland. Dat staat in een nieuw en uitgebreider gemotiveerd besluit van staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) waarin vandaag met terugwerkende kracht een vergunning voor deze overname wordt verleend. Aan de toestemming zitten bovendien aangescherpte voorwaarden verbonden.

    3
  • thenetherlands theNetherlands PostNL wil financiële bijdrage overheid voor postbezorging
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%
    3
  • thenetherlands theNetherlands Wekelijkse post: hoe gaat het ? 25 Juli 2024
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%
    2
  • thenetherlands theNetherlands Dramatisch jaar voor vlinders: nog nooit zo weinig gezien bij telling
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%

    Ja :( Als mensen heel druk bezig zijn met hun telefoons dan kan men ook geen oog voor natuur hebben. Op de fiets, lopend, zittend, in trein en bus, de meeste mensen hebben vooral een speciale band met hun telefoon, zo krijg ik de indruk. Misschien moeten Natuurmonumenten, Jeugdjournaal, boswachters, en clubs als Natuur & Milieu met hulp van anderen zorgen dat goede filmpjes viraal gaan op TikTok en YouTube.

    4
  • thenetherlands theNetherlands Dramatisch jaar voor vlinders: nog nooit zo weinig gezien bij telling
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 1 month ago 100%

    De laatste tijd heb ik een paar vlinders gezien maar het is een groot verschil met vele jaren terug. Hetzelfde betreft bijen. Gisteren zag ik wel twee libellen samen zitten wat niet zo vaak gebeurd. Misschien dat projecten als https://visdeurbel.nl de band tussen natuur en mens wat kunnen versterken.

    4
  • thenetherlands theNetherlands Wekelijkse post: hoe gaat het ? 25 Juli 2024
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 2 months ago 100%
    3
  • thenetherlands theNetherlands NS maakt treinreizen fors duurder en schrapt 500 banen
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 2 months ago 100%

    In Luxemburg is openbaar vervoer al een tijd lang gratis, ook voor toeristen. Dat wist ik al een paar jaar maar ik lees nu dat Luxemburg ook nog eens erg fiets vriendelijk is. 🤩 Waarom kan dat in Nederland niet ?

    Is dat een mysterie ? Nou, ja, nee, zoek eens op "PvdA Shell" met een zoekmachine, en zoek eens hoeveel het aantal groeiende miljonairs in Nederland is (Volgens het CBS is het nu 1 op de 25, maar een andere site beweerde 1 op de 18). Nu horen Nederland en Luxemburg beiden tot de zogenaamde welvarende landen (Welzijn is een ander onderwerp), dus hoe zit dat ? Zou het komen omdat de meeste politici in Den Haag vooral in koopwoningen wonen en auto rijden, en zich vooral richten op de Verenigde Staten als grote voorbeeld ? Of komt het door lobby groepen en de vervlechting tussen bedrijfsleven en politici, en het zoveel mogelijk alles willen privatiseren ? Een eenduidend antwoord geven is lastig vind ik.

    Openbaar vervoer in Luxemburg

    Het openbaar vervoer in Luxemburg is bijzonder goed geregeld. De gehele dag rijden er bussen af en aan. Niet alleen in de hoofdstad, maar door het hele land zijn er uitstekende busverbindingen. Zo goed als alle plaatsen, steden, dorpen en gehuchten zijn met de trein of de bus bereikbaar. Daarnaast is het openbaar vervoer in Luxemburg gratis. Om de files terug te dringen is Luxemburg in 2020 een proef gestart met het gratis aanbieden van alle vormen van openbaar vervoer in het Groothertogdom. In Luxemburg Stad is het goed zichtbaar dat er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer. Het is namelijk zo goed als onmogelijk om een foto van bepaalde delen van de stad te maken zonder dat er een bus door het beeld rijdt.

    5
  • thenetherlands theNetherlands Wekelijkse post: hoe gaat het ? 25 Juli 2024
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 2 months ago 100%
    2
  • thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 2 months ago 100%
    Wekelijkse post: hoe gaat het ? 25 Juli 2024

    Komkommer tijd ? ;-) Als het mij slecht of erg matig gaat dan hou ik graag m'n mond op sociale media, maar deze week gaat het eens een keer goed. Ik was boeken van Umberto Eco, Antonio Scurati, Ece Temelkuran en Timothy Snyder aan het lezen wat ik boeiend vind ten aanzien van opkomend fascisme en dictaturen uit het verleden. Na de verkiezingen vorig jaar waar de PVV de meeste stemmen haalde voelde ik me een paar dagen als een bevroren ijskast onderdeel van de schok. En wat ook een schok was dat het leek alsof op straat en in winkels geen enkel ander mens zo'n schok had. Maar intussen heb ik met vrienden gepraat en enkele van hen vertelde ook geschokt te zijn na de verkiezingen vorig jaar. Dat maakt het op de een of andere manier alsof het draaglijker voelt. Wat ik ook erg positief vind is dat ik zag dat een paar politici (NSC) LinkedIn als blog platform gebruiken. Dat vind ik hoopvol (En ik ga er voor het gemak even van uit dat moderatie daar 100% beter is dan op Twitter). En op Mastodon was er een donatie campagne opgezet om Kamala Harris aan te moedigen om Mastodon te gaan integreren voor communicatie, inmiddels was er 200k $ gedoneerd. Lichtpuntjes en hoop. Fijn.

    13
    9
    thenetherlands theNetherlands nu.nl : We sluiten de reactiemogelijkheid onder Nederlandse 112-nieuwsberichten standaard
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 2 months ago 100%
    2
  • thenetherlands theNetherlands nu.nl : We sluiten de reactiemogelijkheid onder Nederlandse 112-nieuwsberichten standaard
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 2 months ago 100%

    Het niveau van de comments op NuJij is wel echt heel erg laag. De moderatie is heel erg gebaseerd op regels die lang niet altijd handig gekozen zijn.

    Ik zag bijvoorbeeld op een gegeven moment echt een hele lading aan racistische opmerkingen. Niet twijfelgevallen, maar echt duidelijk racistisch. Ik wilde daarop reageren, maar mijn reactie kwam er niet door en het leek erop dat dat kwam doordat ik de comments benoemde als racisme. Dat vond ik ontzettend krom.

    Ik moet bekennen dat ik bij NU.nl alleen maar vrij snel naar de headlines kijk (want ik lees liever achtergrond artikelen elders) en zie dan soms alleen maar de uitgelichte commentaren. Een tijd terug heb ik op een (andere dan Feddit nl) Lemmy instance een cringe commentaar van een persoon gerapporteerd en die was later verwijderd. Ik zou verwachten dat het rapporteren van racistische opmerkingen bij NuJij wel effect zou moeten hebben. Er zit echter wel een addertje onder het gras. De PVV en PVV aanhangers hebben al tijden lang door dat het beschimpen van de Islam als religie an sich niet racistisch is. En als je kijkt naar de lange tijd van de rechtsgang tegen Geert Wilders dan is het helaas juridisch niet allemaal zonneklaar. Maar als NuJij zou verzaken om duidelijk racistische commentaren te verwijderen (Ik heb de indruk dat voorheen Twitter bij moderatie bij een dieptepunt is beland, zeker na de overname door Elon Musk. Ik zou het erg spijtig vinden als NuJij dat voorbeeld zou volgen.) dan moeten er toch mogelijkheden zijn om daar iets mee te doen. En schermafdrukken kunnen dan handig zijn. Vandaag was een schermafdruk van een verwijderde eXTwitter tweet te zien die het nodige commentaar kreeg.

    ::: spoiler spoiler


    https://syzito.xyz/@fkamiah17/112835145487547775

    :::

    3
  • thenetherlands theNetherlands We moeten het eerst zelf op orde hebben voor we om nieuw geld vragen, zegt branche-organisatie OV-NL
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 2 months ago 100%

    Een vrij pittig en lang stuk om door te lezen en daar een mening over te vormen vind ik, en dat bedoel ik niet negatief. Interessant onderwerp ook. Het doet me denken aan verschillen die ik zie bij de treinen tussen NS en streekvervoer. Streekvervoer heeft geen of nagenoeg geen 1e klas plaatsen. Bij de NS kan het vrij vaak gebeuren dat je op de verkeerde plek staat te wachten, en een grote 1e klas coupe net voor je neus stopt. Of als je dan in de 2e klas instapt en geen zitplaats kunt vinden dan kan het gebeuren dat je door een lege of nagenoeg lege 1e klas coupe mag lopen naar een andere 2e klas coupe op zoek naar een zitplaats. En zelfs als de trein propvol zit kan het gebeuren dat een conducteur pissig wordt als mensen dan maar in de 1e klas gaan zitten. Mijn suggestie aan de NS : Schaf die 1e klas rigoreus af, en maak daarmee meer zitplaatsen voor de 2e klas. Ooit is ook de 3e klas afgeschaft, en ik heb nog nooit de meer welgestelden onder ons horen klagen over te weinig zitplaatsen in streekvervoer. Ook trams, metro, bussen kennen geen 1e klas, alleen de NS moet zonodig hardnekkig volhouden.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Klasse_(openbaar_vervoer)#Klassenindeling

    Veel streektreinen hebben geen 1e klas.

    Eerder kende men een 3e klas en zelfs 4e klas (NBDS en Duitsland). In tegenstelling tot de meer comfortabele tweede en eerste klas waar beklede banken waren, zaten de reizigers in de derde klas meestal op houten banken. Op voorstel van de UIC (Internationale spoorwegunie) werd in 1951 besloten in Europa met ingang van de zomerdienstregeling van 1956 (3 juni 1956) over te gaan op een tweeklassensysteem. De toenmalige derde klas werd de huidige tweede klas, de toenmalige tweede klas werd eerste klas. De oorspronkelijke extra luxueuze eerste klas, die in veel treinen al niet aanwezig was, werd afgeschaft.[1]

    Staanplaatsen zijn zelden of nooit een aparte klasse. Als de zitplaatsen in de klasse waarvoor men betaald heeft of waarvoor men op saldo betaalt geheel bezet zijn dan moet men staan voor dezelfde ritprijs. Men betaalt slechts voor het recht om vervoerd te worden.

    Ook bij de eerste klas zijn klapstoeltjes op het balkon. Deze hebben niet het comfort dat men van de 1e klas verwacht. Of ze tot de eerste of tweede klas behoren is niet altijd duidelijk.

    Fotootje 3e klas Anno 1937.

    1
  • thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 2 months ago 91%
    nu.nl : We sluiten de reactiemogelijkheid onder Nederlandse 112-nieuwsberichten standaard https://web.archive.org/web/20240716092352/https://www.nu.nl/binnenland/6320807/34-jarige-man-sinds-zondag-vermist-na-festival-wildeburg-mogelijk-verward.html

    Het bewuste stukje uit dit artikel en daaronder mijn commentaar met vraag aan jullie : > Waarom je niet kunt reageren onder dit bericht > > We sluiten de reactiemogelijkheid onder Nederlandse 112-nieuwsberichten standaard omdat we zien dat NUjij'ers vrijwel alleen maar speculeren onder dergelijke berichten. Speculatie is niet toegestaan in de reacties. > > Zodra er meer bekend is over deze zaak, lees je dat op NU.nl en openen we de reactiemogelijkheid alsnog. Mijn commentaar : Eerder dit jaar zag ik dat het woord genocide niet gebruikt mocht worden bij reacties op nu.nl bij het onderwerp Gaza. Want het zou nog jaren gaan duren voordat het zeker zou zijn of het woord in die context juridisch gebruikt mocht worden. Nu zie ik vandaag voor het eerst deze melding van iets anders wat niet meer mag. Ik ben zelf niet zo'n heel groot fan van Het Vrije Woord (En de combi met Het Volk en De Grote Verteller c.q. Leider) en ik kan me voorstellen dat nu.nl de hoeveelheid moderatie werk binnen de perken wil houden en ik vind het op zich een verstandige ingreep maar toch zette me dit eventjes aan het denken. Wat vinden jullie ?

    10
    5
    thenetherlands theNetherlands Is de NOS een echokamer voor radicaal rechts geworden ?
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 2 months ago 100%
    Noem eens wat voorbeelden ?
    

    Ja shit, ik kwam er dezelfde dag nog wat tegen met deze post in mijn hoofd, maar inmiddels was ik 'm weer vergeten :P Maar bijv. in dit artikel staat Marjolein Faber er niet heel goed op. Zou me niet verbazen als er PVV’ers zijn dit dat een hit piece noemen.

    PVV-ers en kritiek, daar noem je iets ;-) Maar er is een groot verschil tussen -bij wijze van spreken- propaganda en reclame en af en toe lichte kritiek door anderen delen.

    Toen je schreef dat "Je kunt makkelijk een vergelijkbaar lijstje maken om ze een linkse spreekbuis te noemen." toen probeerde ik me zelf daar wat bij voor te stellen, en ik ging er toen even vanuit dat het dan radicaal-rechts (en niet rechts) versus radicaal-links zou zijn en het enige wat ik kon bedenken was verslaggeving over Extinction Rebellion blokkades en de studenten bezetting acties over anti genocide, maar in beide gevallen kan ik dat zeker niet zien als spreekbuis, sterker nog de meningen en eisen van deze groepen komen doorgaans vrij mager of niet aan bod.

    Het ging mij er om dat andere kranten websites (Volkskrant, NRC, Trouw) het vlak na de verkiezingen in het VK het hadden over de historische en grote winst van Labour, met Farage eventueel in een bijzin, en zeker geen filmpje met Farage bovenaan het artikel.
    

    Wellicht, maar als ik alleen even op de site van VK kijk vind ik al snel dit artikel - zeker niet slechts een bijzin voor Farage. Net als de NOS zijn er natuurlijk óók genoeg artikelen waar het gaat over de winst van Labour (hier bijvoorbeeld de NOS die het heeft over de grote winst van Labour, met Farage in een bijzin), maar zijn opkomst an sich is voldoende nieuwswaardig om ook een artikel aan te wijden.

    Dat ze het niet slechts over zetels hebben lijkt me niet meer dan terecht; dat zegt meer over het scheve kiesstelsel dan over de stemming onder de bevolking in het VK, en is dus voornamelijk relevant wanneer het gaat over wie gaat regeren.

    Er waren inderdaad artikelen over Farage bij andere nieuws sites maar vlak na de verkiezingen ging het bij de NOS heel groot over Farage met een wat onduidelijke titel waarvan ik (onterecht) heel eventjes het idee kreeg dat de winnaar Farage de nieuwe premier zou worden (Die meer dan 4 miljoen stemmen kreeg met z'n partij na iets van 5 keer 0 zetels in eerdere verkiezingen nu uiteindelijk 5 (in eerste instantie 4) zetels. De groenen partij kreeg meer met meer dan 2 miljoen stemmen uiteindelijk 4 zetels). De andere sites die ik vlak de exit polls uitslag bekeek zoomden allemaal in op de historische landslide winst van Labour en niet op Farage. Pas de volgende dag zag ik bij de NOS Labour met foto in beeld als eerste. Ik vind dat slordig van de NOS. In deze polarisatie tijden zou de media voorzichtig moeten zijn met verspreiding van haatzaaien.

    Wat betreft de NOS en Keti Koti : Als enige vond de NOS het nodig om Bosma in de titel van een artikel te noemen en dan nog uitgebreid de erg vernederde citaten van Bosma te herhalen nota bene op 1 Juli zelf, de dag van de viering van Keti Koti. Dit terwijl uit andere en eerdere verslaggeving over het gesprek tussen Bosma en Ninsee voorzitter Linda Nooitmeer de suggestie werd gewekt dat Bosma zelf had gezegd (of het daar mee eens wat) dat deze viering juist niet over Bosma moest gaan. Als de NOS dat nu ook had gelezen en de diepere betekenis daar van had ingezien dan hadden ze op 1 Juli gemakkelijk een wat meer eerbiedig artikel kunnen schrijven.

    1
  • thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 2 months ago 100%
    Contactloos betalen met 'ING Mobiel Betalen' stopt : Google Pay https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/noem-mij-een-azijnpisser-maar-ik-volg-diederik-samsom-niet~bee9e136/

    Ingezonden brief Volkskrant : > ING > > ING-bank stopt, net als andere Nederlandse banken, met mobiel betalen. In plaats daarvan gaat voor Android-gebruikers nu alles via Google Pay. > > De gebruiksvoorwaarden melden dat ‘Om Google Pay te kunnen activeren en te gebruiken voor betalingen, deelt ING je naam, adres en telefoonnummer met Google (…). Als je betaalt met Google Pay, ontvangt Google je betaalgegevens. Dit zijn bijvoorbeeld de datum en tijd van de betaling. Maar ook het bedrag en de naam van de winkel waar je hebt betaald.’ > > Dus als je mobiel betaalt, geeft ING ruimhartig alle beschikbare informatie over jou aan Google (gratis en voor niets?), om te combineren met wat ze al van je weten. Is er geen toezichthouder die hier iets van moet vinden? > > Michiel Noback, Groningen

    19
    4
    thenetherlands theNetherlands Is de NOS een echokamer voor radicaal rechts geworden ?
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 2 months ago 100%

    Zeker niet. Je kunt makkelijk een vergelijkbaar lijstje maken om ze een linkse spreekbuis te noemen.

    Noem eens wat voorbeelden ?

    Zo hebben ze bijvoorbeeld uiteraard een artikel over de wederopstanding van Reform, maar ook een over Starmer. Daarnaast hebben ze nog wel meer artikelen over de Britse verkiezingen. Eén los artikel belicht dan niet alle invalshoeken, want daar hebben ze losse artikelen voor.

    Het ging mij er om dat andere kranten websites (Volkskrant, NRC, Trouw) het vlak na de verkiezingen in het VK het hadden over de historische en grote winst van Labour, met Farage eventueel in een bijzin, en zeker geen filmpje met Farage bovenaan het artikel. Qua zetels was de winst van Farage (Eerst 4 en dan 5 zetels uiteindelijk) ook nog eens marginaal op het totaal aantal zetels. Dan had men bij de NOS net zo goed aandacht kunnen schenken aan de opmerkelijke winst van de Greens (4 zetels totaal). Maar ja, klimaat verandering politiek is vermoedelijk niet zo hip in media land.

    1
  • thenetherlands theNetherlands Is de NOS een echokamer voor radicaal rechts geworden ?
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 2 months ago 100%

    Misschien de eerste tekenen van zelfcensuur ? De PVV wilde de hele publieke omroep afschaffen. Nu was de publieke omroep blij dat er maar 100 miljoen wordt gesneden.

    1
  • thenetherlands theNetherlands Kabinet met extreemrechtse partij treedt aan.
    Jump
  • kaarslicht kaarslicht 3 months ago 100%

    Ben het in grote lijnen eens met je uitgebreide commentaar. Toch heb ik de neiging om de VVD als grote schuldige aan te wijzen. Het afglijden naar een politie staat met een ruk na rechts is al tijdens de jaren van Rutte kabinetten bijna geruisloos bezig. Daarnaast is de afbraak van sociale huisvesting wat al decennia bezig is geweest tenminste door grote tevredenheid bij de VVD ontvangen. En het is juist huisvesting wat een probleem is geworden. Er is geen asielcrisis, want er is een opvangcrisis en dat komt mede door de huisvesting crisis die moedwillig is geconstrueerd, onder andere door winstbejag en daarnaast schoffering van de allerarmsten.

    Als de opvolgster van Rutte bij de VVD het "cordon sanitaire" had opgehouden dan hadden we nu niet met dit kabinet gezeten. Daarnaast vertonen zowel VVD als BBB steeds vaker populistische trekken. En dat is een probleem als gedrag van een partij als PVV wordt genormalizeerd door mensen, media, en politici. Wat zo verschuift een grotere groep nog verder naar rechts.

    4
  • thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 3 months ago 88%
    Is de NOS een echokamer voor radicaal rechts geworden ?

    - Gisteren verkiezingen in de UK. Labour wint, sinds 14 jaar, met grote voorsprong, en voor het eerst krijgt de Neo-fascist en racist Nigel Farage genoeg stemmen voor een paar zetels. Diverse andere kranten hadden de focus op Labour en dan pas Farage. Niet zo bij de NOS. Een onduidelijke titel op de voorpagina. Grote foto van Farage, en een video van Farage, over Labour gaat het nauwelijks : https://nos.nl/artikel/2527483-verkiezingen-van-onvrede-grote-winst-reform-uk-farage-gekozen-en-opkomst-laag - Op Keti Koti, 1 Juli, vond de NOS het nodig om Bosma in de titel te noemen en het gebral van Bosma uit het verleden nog even dunnetjes en uitgebreid over te doen in het artikel. Andere kranten hadden de focus op het evenement zelf. - De afgelopen paar dagen met het nieuwe kabinet heeft de NOS de focus op wat Wilders roept. Hier wat voorbeelden van titels : - wilders-tegen-timmermans-hoe-haalt-u-het-in-uw-hoofd-om-ons-racistisch-te-noemen - 2527275-wilders-tegen-omtzigt-waar-bemoei-je-je-mee - 2527388-harde-kritiek-wilders-op-reactie-schoof-dat-is-slappe-hap Gaat de NOS richting Telegraaf niveau ? Als ik dan lees waar de NOS voor [staat](https://over.nos.nl/organisatie/taken-en-missie/) : > De NOS stelt zich, als integraal onderdeel van de publieke omroep, tot doel de primaire informatiebron te zijn op het gebied van nieuws, sport en evenementen, zodat de Nederlandse burger beter in staat is te oordelen over ontwikkelingen in de wereld, waardoor hij zijn gedrag beter kan bepalen. De NOS hanteert hierbij de hoogste journalistieke eisen van zorgvuldigheid, betrouwbaarheid, ongebondenheid, pluriformiteit en objectiviteit. Dan vraag ik mij af of de NOS medewerkers net als de politici een beetje te vaak op social media (Lees : X) zitten te lezen en schrijven, en daardoor hun neutraliteit en gevoel voor "hoor en wederhoor" verliezen. Het [advies](https://web.archive.org/web/20240705073223/https://www.trouw.nl/opinie/lezersreacties-als-het-kabinet-het-langer-uithoudt-dan-een-paar-maanden-is-dat-te-danken-aan-dick-schoof~b0969f14/) van een kranten lezer vind ik dan een zeer goede tip : > Tijdens debatten en ook al in eerdere vergaderingen in de Tweede Kamer is gebleken dat zowel bewindspersonen als Kamerleden zich niet kunnen concentreren op de inhoud van een vergadering, en zorgen voor meer ruis en polarisatie. Mijn advies is om, analoog aan het advies aan alle onderwijsinstellingen, alle deelnemers voorafgaand aan een vergadering hun mobiel te laten afgeven in een kluisje bij het personeel. Ze kunnen er niet mee omgaan en dienen beschermd te worden tegen afleiding tijdens en ruis na afloop van hun tweets.

    19
    11
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 3 months ago 85%
    Vakantieland — Lara Nuberg laranuberg.nl

    Vandaag 1 Juli is [Keti Koti](https://nl.wikipedia.org/wiki/Ketikoti). Dit verhaal gaat ook over slavernij, maar wel eentje waar nog weinig over wordt gepraat, de [Indonesische geschiedenis](https://laranuberg.nl/blog/waarom-wel-keti-koti). Onder het verhaal is het volgende te lezen : > Ik schreef deze tekst in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het Ministerie van OCW en DutchCulture als reflectie op het programma Acknowledging the Past, Reshaping the Future. Dit programma was onderdeel van de Ambassade Cultuurdagen 2023 en ging over de restitutie van koloniaal erfgoed en het herstel van historisch onrecht.

    5
    0
    koffieklets
    Koffie klets kaarslicht 3 months ago 100%
    Wat vinden jullie van dit taalgebruik in media en boeken ?

    Bij Nederlands op school heb ik geleerd dat er een groot verschil is tussen de woorden *regelmatig* en *geregeld*. Toch zie ik in kranten dat het slordig gebruik van het woord regelmatig flink lijkt toe te nemen. Vreemd vind ik dat, want het komt voor op plekken waar ik het woord geregeld zou verwachten ([Regelmatig](https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/regelmaat) gaat over regelmaat en de klok, dus bijvoorbeeld iets dat dicht bij een maal per week komt. [Geregeld](https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/GEREGELD) heeft niet zulke strakke regelmaat en is losser naar mijn beleving. Hier staat het ook uitgelegd : https://www.lsso-opleidingen.nl/geregeld_of_regelmatig/ > In het taalgebruik worden de woorden ‘geregeld’ en ‘regelmatig’ vaak willekeurig door elkaar gebruikt. Toch hebben ze een verschillende betekenis. Geregeld betekent: vaak. Regelmatig betekent: met een (min of meer) vaste regelmaat. > > Als je dus ergens vaak komt, dan zeg je: ik kom er geregeld. Als je zegt: ik kom er regelmatig, dan bedoel je: ik kom er met een min of meer vaste regelmaat. Bijvoorbeeld eens per dag, per week of per jaar. Eens per dag is regelmatig en ook geregeld (best wel vaak). Maar eens per jaar is ook regelmatig, maar niet vaak! Ook heb ik geleerd dat [hen](https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/hen) en [hun](https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/hun) duidelijk verschillend zijn. Hun is een bezittelijk voornaamwoord, dus bijvoorbeeld : - Dit is hun nieuwe fietsenstalling. - Hun terug reis verliep voorspoedig. Hen, een woord wat je bijna hetzelfde schrijft, gaat over personen. Bijvoorbeeld : - Dit valt hen niet aan te rekenen. - Het is aan hen om deze suggestie mee te nemen in de volgende vergadering. Wat ik al een tijd zie in kranten en nieuws, maar ook in gedrukte boeken die tot literatuur gerekend kunnen worden, is dat het gebruik van het woord *hun* tot standaard lijkt te zijn geworden. Bijvoorbeeld [vandaag](https://nos.nl/artikel/2526475-toezichthouder-aivd-en-mivd-zetten-journalisten-in-zorgen-om-veiligheid) hier in on-line nieuws : - "Vooral tijdens de Olympische Spelen in China kregen we veel signalen van journalisten. Hun werd dan om info gevraagd." Terwijl ik dit schreef zie ik dat on-line Vandale daar (inmiddels ?) anders over denkt : > Betekenis 'hun' > >Je hebt gezocht op het woord: hun. >1hun (persoonlijk voornaamwoord; meewerkend voorwerp, 3e persoon meervoud) 1ik heb het hun gegeven > >2hun (bezittelijk voornaamwoord) 1van 1hen: dat is hun huis Van Dale zet bij de definitie van hun het bezittelijk voornaamwoord gebruik op plek 2 (En ik ben verplaatst over wat er bij plek 1 staat) met andere woorden : Hen en hun mag door elkaar worden gebruikt. En wat ik op school leerde mag dan deels in de prullenbak :-)

    5
    2
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 3 months ago 100%
    Vertrouweling van Omtzigt legt functie bij NSC neer vanwege PVV-ministers https://www.ad.nl/politiek/vertrouweling-omtzigt-kan-zich-niet-vinden-in-benoeming-pvv-ministers-en-legt-functie-neer~a2e4bf2e/

    > Eerder deze week haalde assistent-professor Voorn al uit naar Geert Wilders, die reageerde op het besluit dat Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) niet welkom is bij de herdenking van het slavernijverleden. Wilders schreef op X: ‘Ik wil anders maandag wel naar Amsterdam gaan en daar speechen hoor. Ze zullen gaan hunkeren naar onze Voorzitter.’ Daarop schreef Voorn op X: ‘Deze man heeft echt hulp nodig. Niet normaal dit.’ [Archive copietje zelfde inhoud zonder cookies wall enzo](https://archive.ph/Ar20a) Commentaar van OP (feddit.nl schrijver van dit bericht) : Gisteren las ik in een ander artikel dezelfde Wilders opmerking op X, en ik schrok behoorlijk. Ik wist al wel dat Wilders een moslim hater en een Israel fan was, maar hier lusten de honden geen brood van om het nog wat netjes uit te drukken. En doet me weer denken dat Wilders en Donald Trump vaker dezelfde indruk maken, een klein boos jongetje dat wild om zich heen slaat, en dan ook nog geniet van de aandacht. Je kunt grappen maken of kritiek hebben op het "thee drinken" van Job Cohen jaren terug maar dat staat tenminste symbool voor verbinden. Bij Wilders is er angst en verdeeldheid zaaien. Anderen neersabelen, tenzij ze Wilders braaf napraten of naar de mond praten. De reactie van Ronald Voorn vind ik helemaal top. Respect.

    15
    3
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 3 months ago 83%
    Laten we Rutte herinneren met de nieuwe ‘rutter’-prijs www.volkskrant.nl

    > Nu onze langstzittende premier, Mark Rutte, afscheid heeft genomen van de landelijke politiek, wil ik graag twee nieuwe werkwoorden introduceren. Ten eerste het woord ‘rutten’, dat zoiets betekent als liegen, de waarheid verzwijgen of verdraaien, de waarheid buiten beschouwing laten of weglachen. > > Vervolgens het werkwoord ‘rutteren’dat betekent het veinzen van geheugenverlies, herinneringsschade en het verkeerd onthouden van feiten en gebeurtenissen. > > Tot slot zou ik willen voorstellen om ter ere van zijn afscheid een nieuwe persprijs in te voeren, namelijk de Zilveren Pinokkio, jaarlijks uit te reiken door de schrijvende pers en bestemd voor de politicus die het rutten en rutteren het afgelopen jaar het best praktiseerde. Fred Dijsselbloem, Eindhoven

    8
    0
    koffieklets
    Koffie klets kaarslicht 3 months ago 100%
    Na al de regen komen er zonnige dagen aan

    Volgens KNMI. Hadden jullie al een paraplu ? Ik wil er nog eentje gaan kopen voor het geval dat.

    4
    4
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 3 months ago 90%
    Chat groepje bij de Lemy buren feddit.nl

    https://feddit.nl/c/koffieklets@lemy.nl !koffieklets@lemy.nl

    8
    0
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 3 months ago 93%
    Beoogd minister Klever (PVV) noemt omvolking 'feitelijke omschrijving demografische ontwikkeling' www.rtl.nl

    Emotioneel en geïrriteerd D66-Kamerlid Jan Paternotte zei plaatsvervangende schaamte te voelen door de opmerkingen van Klever. Op de vraag of zij het zag als een complottheorie van de nazi's of een feitelijke omschrijving, reageerde Klever emotioneel. Zij wees op de onderduikers die haar familie had opgenomen tijdens de Tweede Wereldoorlog en zei dat haar vader door SS'ers was neergeschoten. Prinsenvlag Dezelfde Klever werd ook bevraagd over het dragen van de omstreden oranje-wit-blauwe prinsenvlag op haar kleding. De prinsenvlag is onder meer omstreden vanwege gebruik ervan door de NSB. Volgens Klever heeft die vlag een 'speciale betekenis' door haar familiegeschiedenis. Haar familie kwam in de Tachtigjarige Oorlog 'vanuit Duitsland met Willem van Oranje mee om Nederland te helpen bevrijden van de Spaanse bezetting'.

    13
    11
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 3 months ago 90%
    Flink deel Bijlmerramp-archief kan openbaar worden, zegt adviescollege nos.nl

    Beetje oud nieuws al maar dit gaat wel over overheid en openbaarheid. Als het aan de overheid ligt dan bleef het dossier over de ramp in 1992 gewoon gesloten tot 2069. Van de advies commissie : https://www.acoi.nl/.uc/f7713aed4010123210000284a1002991735aea1750b5600/acoi-advies-geen-afgesloten-hoofdstuk.pdf > Inleiding Op zondagavond 4 oktober 1992 stortte een vliegtuig neer op een flatgebouw in de Bijlmermeer. Minstens 43 mensen kwamen daarbij om. In heel Nederland maakte deze ramp diepe indruk. Het brandende en ingestorte flatgebouw, de huilende en rouwende mensen, de verhalen van de hulpverleners, de nabestaanden en overlevenden: het zijn beelden die we niet vergeten. Voor de direct bij de ramp betrokkenen, de bewoners van de Bijlmermeer, hun familieleden, maar ook de hulpverleners die ter plaatse waren, bleef het daar niet bij. Hun trauma gaat dieper. Want wat gebeurde er die avond? Wat zat er in het vliegtuig? Hoe kan het dat een vliegtuig over een dichtbevolkte wijk als de Bijlmer heen vloog? Waarom mocht dat? Deden wij, de bewoners, er wel toe?

    8
    9
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 3 months ago 100%
    Koning Willem Alexander over ambtenaren die bezwaren hebben dat PVV in regering komt: “Het staat iedereen vrij om een andere job te zoeken” https://www.gva.be/cnt/dmf20240614_93438188

    > “Wij hebben een uniek ambtenarensysteem. Het feit dat een ambtenaar loyaal is aan wie dan ook de politieke baas is, is een fantastisch systeem dat ik ook zeer steun”, aldus Willem-Alexander. “Maar het staat iedereen vrij om, als dat niet met zijn of haar geweten overeen komt, een andere job te zoeken. En ergens anders zijn of haar kwaliteiten in te zetten.” > > Een datum voor de bordesscène, een fotomoment aan het einde van de kabinetsformatie in Nederland op de trap van het paleis, durfde de koning evenwel nog niet te noemen. “Het bordes staat klaar. Het is gerenoveerd. Dat was vorige keer het probleem. Wanneer de formateur komt, vinden we wel een gaatje.” > > De koning beaamde dat met het nieuwe kabinet een andere tijd gaat aanbreken. “Nederland heeft veertien jaar dezelfde minister-president gehad. Ik heb daar elf jaar lang mee samengewerkt. Natuurlijk gaat het veranderen”, zei Willem-Alexander. “Maar er blijft ook heel veel continuïteit. En continuïteit, dat zijn wij ook”, zei hij met een veelbetekenende blik naar Máxima, die daar wel een beetje om moest grinniken.

    9
    3
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 3 months ago 100%
    'Groeiende zorgen' over Haagse bereidheid rechtsstaat te versterken nos.nl

    Als ik dit lees dan denk ik : B.V. Nederland. De Nederlandse overheid is, vooral mede door de VVD, al vele jaren gewoon een bedrijf. Het uitmelken van de gasbel in Groningen (En nu weer verder gaan boren elders) zonder al te vaak over burgers na te denken is een voorbeeld. De vraag is dan hoe de gewone burger hier een positieve bijdrage kan leveren naar een meer menselijke samenleving.

    9
    2
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 4 months ago 100%
    De lerenbroekenjeugd van Geert Wilders www.vn.nl

    Om de sombere sfeer een beetje proberen op te krikken.

    14
    1
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 4 months ago 100%
    Waarom zie ik steeds meer mensen op speaker praten met de telefoon voor hun mond?

    cross-posted from: https://lemmit.online/post/3044901 > ##### This is an automated archive made by the [Lemmit Bot](https://lemmit.online/post/14692). > The original was posted on [/r/thenetherlands](https://old.reddit.com/r/thenetherlands/comments/1d3jh7s/waarom_zie_ik_steeds_meer_mensen_op_speaker/) by [/u/TheLyingNetherlander](https://old.reddit.com/u/TheLyingNetherlander) on 2024-05-29 18:40:08+00:00. >

    9
    7
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 4 months ago 100%
    Zet ook je handtekening : Boekenprijs: 21% btw, een waardeloos idee boekenpetitie.nl

    Onder andere Adriaan van Dis ging voor, en er zijn inmiddels meer dan 100 duizend handtekeningen.

    25
    0
    thenetherlands
    theNetherlands kaarslicht 4 months ago 100%
    Zet ook je handtekening : Belasting voor de rijken! www.tax-the-rich.eu

    Even beginnen met een korte inleiding. Een tijdje terug was er opmerkelijk nieuws, [Oostenrijkse erfgename uit BASF-familie geeft 25 miljoen euro weg](https://www.nrc.nl/nieuws/2024/01/11/oostenrijkse-erfgename-uit-basf-familie-geeft-25-miljoen-euro-weg-a4186719) Deze Marlene Engelhorn, zag ik nu, hoort ook bij [Millionaires for Humanity](https://millionairesforhumanity.org/the-millionaires/) die dit burger initiatief Tax the rich EU ondersteunen. Er zijn 1 miljoen handtekeningen nodig en wel met een minimum drempel aantal voor zeven landen uit de EU. Frankrijk zit als eerste al boven die drempel 🙂 Nederland staat op dit moment niet heel erg laag genoteerd dus als dit initiatief wat meer bekendheid krijgt dan zou Nederland ook over die drempel kunnen gaan. Als je kijkt op de site dan zie je dat het niet in Nederlands is vertaald en dat er bij het kopje Press ook niets in het Nederlands is te vinden (Wel in het Frans en Spaans). Misschien een extra reden om dit iniatitief bekender te laten worden. Tot ~~24~~ 9 October dit jaar kan er worden getekend. Dus geef het door aan iedereen waarvan je denkt dat zij ook zouden willen tekenen.

    22
    8